2008-06-24

HISTORIEN OM EN ÄLSKAD BONDKATT:

I maj för 13 år sedan föddes två kattungar i Mora hos farmor och farfar, dessa adopterades omedelbart av mig och min äldre bror. Den större av dem, Elvis, tillhörde mig... han är i princip uppvuxen i min famn och har alltid varit en enmanskatt. Medan jag kunnat hålla på med honom som jag ville, så fick ingen annan röra honom. Katterna (Elvis och hans syster Kajsa) har förökat sig och i dagsläget har pappa 7 katter hemma hos sig.


För några år sen upptäckt vi att Elvis började få en gråaktig hinna på ögonen och misstänkte starr, vi har dock inte uppsökt veterinär för katten är oförsäkrad och har inte lidit... han har varit blind i ungefär 3 år nu. För ett par år sedan fick min pappa nya grannar.. Ia och hennes man Uffe, Elvis som tycker om att ha det lugnt och skönt började så smått dra sig upp mot Ia och utsåg henne till "sin".. jag tror att hon fick ersätta mig. Sedan dess har Elvis varit stans mest bortskämda katt och Ias allt. När hon och hennes man för ett par månader sedan sa upp sin lägenhet i stan och ebstämde sig för att flytta ut till stugan året runt frågade hon pappa om hon inte kunde få ha Elvis till sin och ja,så har det ju blivit.. Elvis hälsar på hos pappa ibland men Ia är hans "mamma" och hennes hus är hans hem.


För ett par veckor sedan började Elvis ena öga rinna, en förmodad infektion... igår ringde Ia till veterinären och dom hänvisade till Strömsholm och menade att ögonen med största sannolikhet måste opereras bort. Ia var alldeles förstörd stackarn, rädd att han inte skulle klara sig och att han skulle få en chock av att vara inlagd på djursjukhus då han inte kan se och för att han inte kan höra några röster han känner igen. Idag var hon på Strömsholmoch det var som man trodde; förmodligen har han ont av infektionen och enda lösningen är att ta bort ögonen, ett ingrepp som kostar 10.000 kr.

.... det var inte ens något att fundera på, pappa och Ia kom överens om att de betalar hälften var och på torsdag läggs Elvis in och så får han komma hem på lördag... har jag sagt att han är en bondkatt?? En älskad bondkatt! =)



Katten på bilden är inte Elvis, utan hans systerdotter Tootsie.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Gud vilken mysig historia!! ja får resultatet antingen denna fredag eller nästa. jag är jättespänd!!!

2008-06-24 @ 21:05:46
Postat av: Elin

Men gud, nu grinar man oxå! Nee, Elin Andersson nu får du gå å skaffa ett liv! Pratar för mig själv!

2008-06-24 @ 23:14:13
URL: http://livingmyydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0